Biuro – informacje o zajęciach tel. +48 785 999 659
biologia

6 sztuczek, aby nauczyć się czegokolwiek szybciej

Niezależnie od tego, czy jest to sport, język obcy, czy nauka uczenie się nowego obszaru w życiu często stanowi dla Nas wyzwanie. Prawie 60% studentów szukało przynajmniej raz podczas studiów sposobu, by uczyć się lepiej lub skrócić czas spędzony nad książkami. Nauka pokazuje sześć sposobów, dzięki którym możesz się uczyć szybciej i zapamiętywać więcej.

1.Naucz kogoś innego (lub po prostu udawaj jakbyś to robił).

Jeśli wyobrazisz sobie, że uczysz kogoś innego materiału lub zadania, które próbujesz zrozumieć, możesz znacznie przyspieszyć naukę i zapamiętać więcej, wynika z badań przeprowadzonych na Washington University w St. Louis. „Wizja uczenia innej osoby zmienia twoje nastawienie i angażuje w bardziej efektywne podejście do nauki niż ci, którzy po prostu uczą się, żeby zdać test”, według dr Johna Nestojko, badacza w dziedzinie psychologii i współautora badania:

„Spanie między dwoma lekcjami znacznie poprawia zapamiętywanie”.

„Kiedy nauczyciele przygotowują się do nauczania, mają tendencję do poszukiwania kluczowych punktów i organizowania informacji w spójną strukturę” – pisze Nestojko. „Nasze wyniki sugerują, że uczniowie zwracają się także do tego typu skutecznych strategii uczenia się, kiedy oni sami mają uczyć innych”.

2.Ucz się w krótkich okresach czasu

Eksperci z Centrum Naukowego z Louisiana State University sugerują poświęcenie 30-50 minut na naukę nowego materiału.

„Wszystko, co jest krótsze, niż 30 minut, to za mało, ale jednocześnie cokolwiek ponad 50 minut to zbyt wiele informacji, które mózg może przyswoić w jednym czasie”

pisze Ellen Dunn, asystentka ds. strategii uczenia się i sugeruje, by zrobić pięć do dziesięciu minut przerwy przed rozpoczęciem kolejnej sesji.

Krótkie, częste sesje uczenia się są znacznie lepsze niż dłuższe, rzadkie, zgadza się Neil Starr, mentor kursu w Western Governors University, internetowej uczelni non-profit.

Neil zaleca przygotowanie się do tzw. sesji mikro-uczenia się. „Twórz ręcznie fiszki dla trudniejszych konceptów, które próbujesz opanować”, mówi. „Nigdy nie wiesz, kiedy będziesz miał trochę czasu pomiędzy robieniem różnych rzeczy, aby z nich skorzystać”.

3. Rób notatki ręcznie

Chociaż notowanie na laptopie jest szybsze, korzystanie z długopisu i papieru pomoże ci uczyć się i rozumieć lepiej. Naukowcy z Uniwersytetu Princeton i UCLA odkryli, że kiedy uczniowie robili notatki ręcznie słuchali aktywniej i byli w stanie lepiej zidentyfikować ważne pojęcia, [odczas gdy notowanie na laptopie prowadziło do bezmyślnej transkrypcji, a także stwarzało możliwość do rozproszenia uwagi, np. przez otrzymany e-mail.

„W trzech badaniach stwierdziliśmy, że uczniowie, którzy robili notatki na laptopach, radzili sobie gorzej z pytaniami koncepcyjnymi niż uczniowie, którzy robili notatki ręcznie”

pisze współautorka i profesor psychologii z Princeton University Pam Mueller. „Pokazujemy, że podczas gdy robienie większej liczby notatek może być korzystne, tendencja do zapisywania notatek z wykładów na laptopie zamiast przetwarzania informacji i przekształcania ich na własne słowa jest szkodliwa dla uczenia się”.

4. Skorzystaj z mocy „mentalnego odstępu”

Choć brzmi to sprzeczne z intuicją, możesz nauczyć się szybciej, gdy praktykujesz rozproszone nauczanie lub „odstępy”. W wywiadzie dla The New York Times, Benedict Carey, autor książki „Jak się uczymy: zaskakująca prawda o tym, kiedy i dlaczego” , mówi, że nauka jest jak podlewanie trawnika. „Można podlewać trawnik raz w tygodniu przez 90 minut lub trzy razy w tygodniu przez 30 minut” – powiedział. „Ale regularne podlewanie w ciągu tygodnia da bardziej zielony trawnik”.

Aby zapamiętać materiał, Carey powiedział, że najlepiej jest przejrzeć informacje od jednego do dwóch dni po pierwszym przestudiowaniu.

„Jedna z teorii głosi, że mózg faktycznie skupia się słabiej w trakcie krótkich sesji uczenia się” – powiedział w wywiadzie. „Tak więc powtarzanie informacji przez dłuższy okres – powiedzmy kilka dni lub tydzień zamiast jednorazowego maratonu – wysyła silniejszy sygnał do mózgu, że musi zachować informacje”.

5. Zrób drzemkę w trakcie nauki


Przerwy są ważne, jeśli chodzi o zapamiętanie tego, czego się nauczysz, a spanie między sesjami uczenia się może zwiększyć twoją zdolność do przywołania danego faktu z pamięci nawet o sześć miesięcy, wynika z nowych badań opublikowanych w Psychological Science.

W eksperymencie przeprowadzonym we Francji uczestnicy zostali nauczeni tłumaczenia 16 francuskich słów na Suahili w dwóch sesjach. Uczestnicy grupy „wake” ukończyli pierwszą sesję szkoleniową rano i drugą sesję wieczorem tego samego dnia, podczas gdy uczestnicy z grupy „sleep” zakończyli pierwszą sesję wieczorem, spali, a następnie ukończyli drugą sesja następnego dnia rano. Uczestnicy, którzy spali pomiędzy sesjami, przypominali sobie średnio 10 z 16 słów, podczas gdy ci, którzy nie spali, przypomnieli sobie tylko około 7,5 słowa.

„Nasze rezultaty sugerują, że przeplatanie snu pomiędzy sesjami treningowymi prowadzi do podwójnej korzyści, zmniejszając czas poświęcony na ponowne nauczenie i zapewniając znacznie lepsze długoterminowe zachowanie niż sama praktyka”


pisze psycholog, Stephanie Mazza z Uniwersytetu w Lyonie. „Wcześniejsze badania sugerowały, że spanie po nauce jest zdecydowanie dobrą strategią, ale teraz pokazujemy, że spanie pomiędzy dwiema sesjami edukacyjnymi znacznie poprawia taką strategię”

6. Zmień sposób nauki

Gdy uczysz się nowych umiejętności motorycznych, zmiana sposób, w jaki się uczysz może pomóc ci opanować je szybciej, wynika z nowego badania przeprowadzonego przez Johns Hopkins University School of Medicine. W eksperymencie uczestnicy zostali poproszeni o nauczenie się zadania komputerowego. Ci, którzy zastosowali zmodyfikowaną technikę uczenia się podczas drugiej sesji, byli lepsi niż ci, którzy powtarzali tę samą metodę.

Odkrycia sugerują, że rekonsolidacja – proces, w którym istniejące wspomnienia są przywoływane i modyfikowane nową wiedzą – odgrywa kluczową rolę we wzmacnianiu umiejętności motorycznych, pisze Pablo A. Celnik, autor badań i profesor medycyny fizycznej i rehabilitacji.

„Odkryliśmy, że jeśli praktykujesz nieco zmodyfikowaną wersję zadania, które chcesz opanować”, pisze, „faktycznie uczysz się więcej i szybciej, niż gdybyś uczył się dokładnie tego samego wiele razy z rzędu”.

Leave a comment